Blog: MindWalker. Omgaan met stress.

Beter omgaan met stress

Stress wordt vaak als onwenselijk gezien maar er is op zich niets mis met stress. Pas als je langere tijd wordt blootgesteld aan stress kan dit een probleem opleveren. De stress kan je uitputten en zorgen voor bijv. slaapproblemen, hoofdpijn, onrust, concentratieproblemen, huilbuien of woede-uitbarstingen, Stress onder controle krijgen is niet altijd even gemakkelijk. Hieronder een paar tips.

  1. Weet waar de stress vandaan komt

Pas als je weet waar de stress vandaan komt kun je er iets aan doen. Ga bij jezelf eens na wanneer je stress hebt. Heeft het bijv. te maken met bepaalde personen, situaties, taken en verantwoordelijkheden? Probeer deze stress factoren dan zoveel mogelijk te vermijden. Of als dat niet kan, bedenk dan dat de situatie tijdelijk is en probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan.

 Je kunt het ook omdraaien: Weet waar jij blij van wordt. Doe zoveel mogelijk dingen waar je vrolijk van wordt en energie van krijgt en breng zoveel mogelijk tijd door met dierbaren (vrienden en familie).

Als je dingen doet die je echt leuk vind met de mensen die je graag om je heen hebt, ervaar je minder stress! Probeer zoveel mogelijk te lachen! Lachen is gezond!

  1. Denk positief

Probeer eens te kijken naar wat je allemaal hebt in jouw leven ipv naar wat je allemaal niet hebt. Vrienden en familie, gezondheid, eten, een dak boven je hoofd, veiligheid etc. iedereen kent wel het voorbeeld is jouw glas half vol of half leeg? Uiteraard kies jij voor het half volle glas. 😉 Koop bijv. een mooie schrift en schrijf iedere avond voordat je naar bed gaat op waar je dankbaar voor bent geweest die dag. Je zult merken dat je vrij snel al anders gaat denken en bijkomend voordeel is dat je met een positief gevoel gaat slapen.

Probeer niet zoveel van jezelf te moeten. Moeten levert stress op. Begin eens met het woord moeten een week te vervangen voor het woord gaan. Dus, je moet geen boodschappen doen maar je gaat boodschappen doen. Je moet niet werken maar je gaat werken. Kijk eens wat dat je oplevert!

  1. Accepteer en laat los

Als je er niets aan kan veranderen, accepteer het dan zoals het is. Als het regent maar je hebt liever zon. Kun je 2 dingen doen. Of het accepteren zoals het is of je de hele dag blijven ergeren en daar chagrijnig over worden. Accepteer wat gebeurd is. Je kunt er nl niets meer aan veranderen. Het heeft geen zin je bezig te houden met: wat als, dan en maar. Dat lost écht niets op. Laat het verleden los en focus je op het nu. Je zult je veel rustiger en ontspannen voelen dan wanneer je over het verleden blijft piekeren en malen.

  1. Leef jouw eigen leven

Neem zelf het heft in handen. Laat je leven niet leiden door (beslissingen van) anderen. Je zult merken dat je sterker en zelfverzekerder in het leven staat als jij de touwtjes van jouw eigen leven in handen hebt. En aangezien jij jouw leven zelf inricht zul je minder stress ervaren. Durf nee te zeggen en jouw grenzen aan te geven. Wees mild voor jezelf. Is het haalbaar wat jij wil? Ga er dan voor! Als het niet haalbaar is, stel je doelen dan bij en als het een keer tegen zit? Tja dat kan gebeuren. Volgende keer beter!

  1. Vermijd chaos

Heb je een rommelig huis, chaotische werkplek en geen overzicht? Dan zal het waarschijnlijk ook in jouw hoofd chaotisch zijn en heb je sneller de kans om in de stress te schieten. Voorkom die chaos! Zorg voor een opgeruimd huis en werkplek. Stel prioriteiten. Maak dagelijks to-do-lijstjes met wat je écht moet doen! Stel vervelende klusjes en moeilijke taken niet uit, maar doe het direct (dan ben je er maar vanaf en kun je het uit je hoofd zetten). Uitstel leidt namelijk sneller tot chaos en stress!

  1. Kom letterlijk en figuurlijk in beweging

Jouw lichamelijke en geestelijke conditie dragen bij aan de mate waar in je kunt omgaan met stress. Dagelijks een half uurtje beweging doet wonderen. Ga bijv. fietsen, wandelen, hardlopen, schoonmaken of tuinieren. Door lichamelijk inspanning verdwijnen de stresshormonen uit je lijf en maak je geluksstofjes (endorfines) aan. Gezond en regelmatig eten, veel water drinken en weinig cafeïne en alcohol, maken je fitter en beter bestand tegen stress. Slaap daarnaast ook voldoende. 7 tot 8 uur is echt geen overbodige luxe. Al met al helpt dat je beter in balans te blijven, je goed te voelen en stress verminderen.

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om je stress aan te pakken. Wat zijn jouw anti-stresstips? Deel hieronder je ervaringen en tips in omgaan met stress.

Geen reactie's

Geef een reactie